gorskillnad.blo.gg

2013-11-16
19:05:35

Könsdiskriminering
Hej Allihopa!
Jag vill skriva om en grej som händer väldigt ofta.
Nämligen könsdiskriminering.
Det är så otroligt dumt. Alltså riktigt dumt. 
Men det som är dummast är nog att 90% av er tänkte genast på kvinnor när ni läste rubriken. Att inlägget skulle handla om att kvinnor får sämre lön för samma jobb som en mans, att kvinnor i vissa länder inte får rösta eller klä sig hur de vill. Men nej. Tänk inte bara på kvinnor, män kan ju också bli könsdiskriminerade. Men det förträngs. Vi kvinnor klagar så mycket på hur vi har det att vi inte tänker på att det kan finnas män som också mår dåligt på grund av sitt kön. (Jösses, vad sjukt det låter.) Visst, kvinnor blir kanske lite mer diskriminerade, men ändå, glöm inte att alla blir det.
Och det finns en grej jag stör mig på. Det kanske är lite dumt, det har ju varit så hela tiden. Men seriöst, det faktum att det FINNS två kön stör mig. Varför måste man skilja på människor? Vi är ju alla människor, varför ska man dela in oss? Varför måste man dela in allting i en klädbutik efter kön? (Jag vet att vi har olika kroppsformer, men det har ju alla, oavsett kön)
Och att det finns SKILDA butiker irriterar mig också. Jag vet att jag aldrig kommer kunna ändra på det, men jag kan inte göra något åt att det faktiskt stör mig.
För att inte tala om att det sker en massa könsdiskriminering på daghem och skolor. Alltså, favoriseringar. Varför då? Tror man att det ena könet är mer ordningsamt och det andra bara störigt? Alltså va? Det beror väl på uppfostran? Snälla, bara, låt bli.
Vi alla är människor. Vi gör fel ibland. Vi är inte perfekta. Men kom ihåg en grej.
Vi är människor, inte kön.
 
//Jade
Taggar: könsdiskriminering;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: